برنامه عملیاتی گروه توسعه فرهنگ قرآنی مستقر در استان قم

باسمه‌تعالي

برنامه سالانه گروه توسعه فرهنگ قرآنی مستقر در استان قم

سال تحصيلي : 95-94

برنامه

رديف

فعاليت

زمان بندي

طراحيآموزشی

1         

تنظیم برنامه عملیاتی

نیمه اول مهر

2        

برگزاری کارگاه راهکارهای توسعه فرهنگ قرآنی

نیمسال دوم

3       

بروزرسانی وب سایت گروه

در طول سال

4       

راه اندازی کلینیک مجازی و مشاوره قرآنی

در طول سال

5       

تلاش برای برگزاری دوره های ضمن خدمت با عنوان ارتقاء فرهنگ قرآنی

در طول سال

6       

مسابقه قرآنی جامع

در طول سال

7       

برگزاری محافل ویژه قرآنی در مدارس

در طول سال

خلاقيت و نوآوري

8       

تنظیم بانک اطلاعات همکاران افتخاری گروه

نیمسال اول

9        

فراخوان مقالات قرآنی با موضوع راهکارهای ارتقاء فرهنگ قرآنی

نیمسال اول

10      

بازدید از برنامه های قرآنی(مسابقات سراسری قرآنی و ...)

در طول سال

11      

برگزاری جلسات هم فکری با اداره قرآن اداره کل

نیمسال اول

12     

اطلاع رسانی به همکاران در خصوص همایش های قرآنی

در طول سال

13    

برگزاری دوره های ویژه مخصوص همکاران داوطلب با مشارکت مراکز علمی

در طول سال

نقد و بررسي محتوا

14     

 

 

15     

 

 

16     

 

 

17     

 

 

18     

 

 

بهبود شیوه های ارزشیابی

19      

ارزشیابی و معرفی همکاران فعال و داوطلب و تقدیر از آنها

پایان سال

20     

ارسال فرم و بازدید میدانی از فعالیت های توسعه قرآنی مدارس

در طول سال

21     

 

 

22    

 

 

23   

 

 

24    

 

 

 

 

اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

 

پیام هفته 6

وَالَّذینَ امَنُوا اَََشَدَّ حُبَّاَ لِلَّه.  بقره/165                                                             

آنان که ایمان آورده اند عشق به خدا دارند.                                                    

پیامبر(ص) فرمودند:اگر خداوند را دوست دارید محبت دنیا رااز دل خودبیرون سازید. (تنبیه الخواطر،ص362)

قاری برجسته قرآن در کربلا

در میان شهدای کربلا قاری برجسته ای بود به نام یزیدبن حُصین الهمدانی که امام زمان (ع) در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به ایشان می فرماید:  السلام علی یزیدبن حصین الهمدانی المشرفی القاری المجدل بِالمشرفی. دراین خطاب امام ایشان را با صفت قاری قرآن می خواند

ویژگی ها وفضایل: قاری قرآن، زاهد،قهرمان،شجاع،یاور امیر مومنان در نبردهای جمل ونهروان وصفین،عابد،راوی روایات،یاور امام مجتبی (ع)،شیفته اهل بیت(ع)،بیعت کننده با مسلم ویاری گراو در کوفه،محبوب،بخشنده وبزرگ منش بود.

قرائت قرآن او در شب عاشورا:  شب  عاشورا امام ویارانش گرم نیایش وراز ونیاز شدند ایمان بود که می وزید،عشق بود که حکم می راند وخدا بود که در نفس ها جاری بود یزیدبن حصین با همان حنجره داودی می خواند صدایش اوج وشکوه ولطافتی دیگر یافته بود،می خواندوموج صدایش اهل بیت خدا رابه وجد می آورد،آسمان گوش سپرده بود فرشتگان وکروبیان واله وشیفته طربناک صدای اوبودند وزمین وزمان جرعه جرعه صوت محزون وآسمانی اش را به جگر تشنه خویش می بخشید .    (منبع:کتاب آیینه داران آفتاب تالیف محمد رضا سنگری،ص662)

پیام هفته 5

 وَ مَن قُتِلَ مَظلُومَا فَقَد جَعَلنَا لِوَلِّیِهِ سُلطَانآ اسراء/33       کسی که مظلوم کشته شد برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار دادیم.

از امام صادق (ع) روایت شده است که این آیه درباره امام حسین (ع) نازل گردیده است. (بحار الانوار ،ج44،ص218)

تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)

السلام علیک یا ابا عبدالله

شهادت مظلومانه سرور وسالار شهیدان واصحاب با وفایش بر شیعیان جهان تسلیت باد

سلام از اسماء الهی است و به معنی سلامتی است زیرا خداوند مردم را از بلایا وآفات وشرور ونقایص حفظ می کند ووقتی به کسی سلام می کنیم در واقع به او می گوییم هیچ صدمه ای وبدی از طرف من به تو نمی رسد بنا بر این کسی که از دور یا نز دیک به امام معصوم سلام می کند باید متوجه باشد که هیچ آزار وصدمه ای از گناهان  او به امام نرسد وبه وسیله گناهانش امام را آزار ندهد.

ابا عبدالله: کنیه امام حسین (ع) است کنیه به معنای نام بردن چیزی به کنایه است گاهی به اسم پدر یا مادر یا فرزند به کار می برند اما امام حسین (ع) فرزندی به نام عبدالله ندارد وعلت نام گذاری به ابا عبدالله به معنی پدر بنده خدا به این دلیل است که ایشان حق بزرگی بر همه مردم عالم دارد زیرا با فداکاری خود دین را زنده نگه داشته است و از طرفی اگر خداوند همه موجودات عالم را به واسطه نور پیغمبر خلق فرموده باید به واسطه حسین هم خلق شده باشد زیرا حسین از پیغمبر وپیغمبر از حسین است. (کتاب شفاءالصدور تالیف میرزا ابوالفضل تهرانی)

برخی بزرگان فرموده اند منظور از عبدالله در این جا حضرت محمد(ص) می باشد وابا عبدالله یعنی پدر پیامبر زیراهمان طور که حضرت زهرا(س) ام ابیها هستند امام حسین (ع) نیز با جانفشانی که برای احیاء دین پیامبر انجام دادند حق پدری بر پیامبر دارند.