پرسش قرآنی 47

  بهترین لباس در قرآن چگونه لباسی است؟

 قرآن  در سوره اعراف آیه 26می فرماید   (وَلِباسُ التَّقوی ذلِکَ خَیر )  لباس تقوی بهتر است.

 خوش گفتار ترین افراد در قرآن چه کسی معرفی شده است؟

 قرآن در سوره فصلت آیه 33 می فرماید: (وَ مَن اَحسَنُ قَولاَ مِمَّن دَعا اِلَی الّله وَ عَمِلَ صالِحا )

 چه کسی خوش گفتار تر است از آن که مردم را به سوی خدا وعمل صالح دعوت می کند.

 

 

پرسش 46

  خط و اعراب قرآن در قرن های اول چگونه بود؟

 قرآن مجید در زمان پیغمبر اکرم (ص) وقرن های اول ودوم با خط کوفی استنساخ می شد وابهام خط کوفی پیدایش سازمان حفظ و روایت وقرائت را ایجاب می کرد در عین حال اشکال ابهام کلیت وعموم حل نمی شد وتنها حفاظ وروات بودند که تلفظ صحیح قرآن را آشنا بودند وبرای هر کسی که مصحف را باز می کرد ومی خواست تلاوت نماید قرائت صحیح آسان نبود.

از این رو در اواخر قرن اول هجری ابوالاسوددئلی از اصحاب علی (ع) به راهنمایی آن حضرت دستور زبان عربی را که نوشته بود به امر عبدالملک خلیفه اموی نقطه گذاری حروف را بنا گذاشت وبه این ترتیب ابهام خط تا اندازه ای رفع شد.

ولی باز مشکل ابهام فی الجمله حل می شد نه بالجمله تااین که خلیل بن احمد نحوی معروف که واضع علم عروض بود اشکالی برای کیفیات تلفظ حروف وضع کرد: مد، تشدید، فتحه، کسره، ضمه،سکون، تنوین، منضم به یکی از حرکات سه گانه، روم، اشمال وبه این نحو ابهام تلفظ رفع شد.

وپیش از آن مدتی با نقطه به حرکت های حروف اشاره می شد به جای فتحه بالای حرف در اولش نقطه می گذاشتند وبه جای کسره زیر حرف در اول وبه جای ضمه بالای حرف طرف آخرش واین روش گاهی موجب مزید ابهام می شد. 

   منبع:کتاب قرآن در اسلام از دیدگاه تشیع علامه محمد حسین طباطبایی ،ص148

پرسش قرآنی 45

  آیا حیوانات هم مانند انسان در قیامت محشور می شوند وحساب وسئوال دارند؟

  ازبررسی آیات قرآن حشر حیوانات وحساب آن ها به دست می آید ازجمله در سوره انعام آیه 38 خداوند می فرماید:(وهیچ جنبنده ای در روی زمین نیست وهیچ پرنده ای با دو بال خود به پرواز در نمی آید مگر آن که آن ها امت هایی همانند شما هستند ما در کتاب تکوین از هیچ چیز کوتاهی نکرده ایم وسپس آن ها به سوی پروردگارشان محشور می شوند.)

شیخ طبرسی در تفسیر این آیه گفته است محشور شدن آن ها به این معناست که آن ها بعد از مرگشان در  روز قیامت به سوی خدا محشور می شوند همان طور که بندگان خدا محشور می شوند وخداوند به آن ها آن چه را که  مستحق پاداش است پاداش می دهد وبرای بعضی از آن ها نسبت به بعضی دیگر داد خواهی می نماید.

مجلسی رضوان الله علیه فرموده است: فخر رازی در تفسیر گفتار خداوند تعالی در سوره تکویر که می فرماید:(واذا الوحوش حشرت) گفته است قتاده گفته است: تمام اشیا محشور می شوند حتی مگسی برای قصاص .

    منبع: کتاب معاد شناسی  علامه محمد حسین  حسینی طهرانی ، ج 8 ،ص372

پرسش 44

 درآیه 8 سوره تحریم خداوند می فرماید:(یا ایها الذین امنوا توبوا الی الله توبة نصوحا)

منظور از توبه نصوح چیست؟

نصوح در لغت به معنای خیر خواهی خالصانه است که محکم وپابرجا باشد ولذا این آیه از مومنان چنین توبه ای را خواسته است توبه ای که فقط از بابت شرم از گناه باشد وخالص برای خدا وبرای همیشه یک تصمیم جدی برای ترک هرچه مخالفت ومعصیت است وذکر استغفار بعد از این مراحل است استغفار یاد پشیمانی ها وعذر تقصیر به پیشگاه اوست.

معاذبن جبل از پیامبر(ص*) از توبه نصوح پرسید:فرمود :آن است که تائب به هیچ وجه به گناه بر نگردد.

منبع: مجمع البیان ،ج10،ص318 وتفسیر نسیم حیات ،جزء28،ص325

پرسش قرآنی 43

 طبق آیات قرآن چه موقع خداوند عذاب را از مردم بر می دارد؟

در آیه 33 سوره انفال خداوند می فرماید: وما کان الله لیعذبهم و انت فیهم وما کان الله معذبهم وهم یستغفرون.

ای پیغمبر تا هنگامی که تو در میان این مردم هستی خداوند آن ها راالبته دستخوش عذاب نمی کند وهمچنین تا وقتی که آنان استغفار را شعار خود قرار دهند ،خداوند عذاب کننده آن ها نخواهد بود.

بنابر این آیه حضور پیامبر(ص) در بین مردم و استغفار مانع نزول عذاب است.

پرسش قرآنی 42

در آیه 27 سوره ابراهیم که خداوند می فرماید: (یثبت الله الذین امنوا بالقول الثابت فی الحیوة الدنیا وفی الاخرة ) خدا کسانی را که ایمان آورده اند به گفتار ثابت در دنیا وآخرت ثابت می دارد. منظور از گفتار ثابت چیست؟

مراد از گفتار ثابت در اینجا همان کلمه توحید است که در دنیا ودر آخرت ثابت است چون غیر ازتوحید هرچه باشد متزلزل است هرچه باشد قابل رنگ و قابل تغییر است وقابل تردید وتامل است اما قول ثابت در دنیا وآخرت قابل تغییر نیست واین درجه از توحید که برای بنده خدا ظهور پیدا می کند ملازم با از دست دادن اختیار شخص وسپردن اختیار به دست رب الارباب است و ان است معنای ولایت.

      منبع:کتاب معاد شناسی علامه محمد حسین حسینی تهرانی ،ص75

پرسش قرآنی 41

 منظور از صراط مستقیم در قرآن چیست؟ در قرآن کریم کلمه صراط همه جا به صورت مفرد به کار رفته است زیرا راه مستقیم الهی یکی بیش نیست صراط مستقیم بزرگراهی است که ورود به آن، ورود به حوزه امنیت وسلامت وهدایت است از این رو صراط مستقیم درروایات بر قرآن وامام معصوم تطبیق شده است همچنین در زبان عربی از بزرگراه به این جهت که رهرو در آن از گم شدن ایمن است به امام یاد می شود (وانهما لبامام مبین حجر/79) یعنی آن دو شهر بر سر بزرگراه مکه به شام بود.

پیروی علمی وعملی از قرآن وامام معصوم (ع) نیز گام نهادن در بزرگراهی است که یقینا به مقصد می رسد وصراط همین بزرگراه است.

از امام صادق (ع) درباره صراط سوال شد. حضرت فرمود:صراط راه رسیدن به شناخت خداست وآن دوتاست. صراطی در دنیاست وصراطی درآخرت،آن صراطی که در دنیاست همان امام واجب الاطاعة است هر کس در دنیا او را بشناسد واز هدایت او پیروی کند در آخرت از روی صراطی که پلی است بر روی جهنم،به راحتی می گذرد وهر کس امام را در دنیا نشناسد پایش از صراط آخرت می لغزد وبه جهنم می افتد.

  منبع:کتاب هدایت در قرآن ، آیت الله جوادی آملی،ص258