پیام قرآنی

اِنَّ الَّذینَ اتَّقَو اِذَا مَسَّهُم طَائفُ مِنَ الشَّیطان تَذَکَّروا فَاِذا هُم مُبصِرون .     اعراف/201

در روایتی در تفسیر عیاشی آمده است که مراد از طائف من الشیطان گناهانی است که انسان قصد انجام آن رامی کند اما با نیروی تقوا متذکر می شود وآن را رها می کند.   (ج8،ص498)

امام صادق (ع) درپاسخ به ابن بصیر درباره این آیه فرمودند: این آیه درباره بنده ای است که تصمیم می گیرد گناهی مرتکب شود ناگهان به یاد خدا می افتد وخودداری می کند.

کافی،ج4،ص230

تقسیم قلوب از نظر امام باقر(ع)

 امام باقر(ع) فرمودند:  قلبی که درآن دورویی وایمان است پس آن ها طایفه ای بودند در طائف پس اگر هریک از آن ها را در حال نفاق مرگ فرا رسد هلاک شود واگر در حال ایمان مرگش فرا رسد نجات یابد ویک قلبی است که وارونه ومقلوب است ویک قلبی است که مهراست وظلمانی، ویک دلی است که نورانی وصافی است. راوی گوید: گفتم :ازهر چیست؟ فرمود: قلبی است که در آن مثل هیئت چراغ است وآن قلب مومن است  اگر به او عطا شود شکر گوید، واگر او را مبتلا کندصبر نماید واما قلب واژگونه قلب مشرک است اما قلب مطبوع ظلمانی قلب منافق است .

کافی،ج2،کتاب ایمان وکفر،ح2

 

پیام هفته : مذمّت دنیا گرایی

اِعلَموا اَنَّمَاالحَیَاة الدُّنیا لَعِبُ وَلَهوُوَزینَةَ وَتَفاخُرُ بَینَکُم وَ تَکاثُرُ فِی الاَموالِ  وَالاَولادِ        (حدید/20)

بدانید که زندگی دنیا به حقیقت بازیچه ای است طفلانه ولهو ولعب وزینت وآرایش وتفاخر وخودستایی بایکدیگر وحرص افزودن مال وفرزندان.

باید توجه داشت در این گونه آیات که دنیا لهو ولعب معرفی می شود منظور دنیاگرایی است که در این حالت انسان به جای بهره گیری از مادیات در راستای نزدیکی به خداوند، از آن ها در مسیر دوری از خداوند سود جسته است.وگرنه اگر دنیا وسیله ای برای نزدیکی به خداوند باشد و مقدمه حیات اخروی ودوره ای برای تکامل بشر باشد تا او را برای ورود به بهشت جاودانی آماده کند نه تنها مذموم نیست بلکه عقلانی وپسندیده است.

منظور از لهو ولعب یعنی حرکت پوچ وبی معنا که صرفا برای کشتن وقت فراغت است وهیچ ثمری برای دین،دنیا وآخرت آدمی ندارد. لهو ولعب امری منفی است وهرگز مومن عمر خود رابه بطالت نمی گذراند.درآیات بسیاری  این امر نکوهیده دانسته شده است.

(کتاب موانع تفکر درفرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآنی،نویسنده،سید علی نقی ایازی،ص203)

مسائلی پیرامون عید الزهراء (س) : چگونه دل حضرت زهرا(س) را شاد کنیم

خداوند در سوره انعام آیه 108 می فر ماید: به معبود کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید مبادا آن ها (نیز) از روی (ظلم و) جهل خدا را دشنام دهند.

پیامبر (ص) فرمودند: به مردم فحش وناسزا نگویید که از آنان عداوت ودشمنی خواهید دید.

امام  رضا (ع)وامام صادق (ع) فرمودند: با رفتار خودتان زینت برای ما باشید نه مایه خجالت وشرمندگی ما.

بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی واسلامی است.مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

هر گونه گفتار یا کردار ورفتاری که در زمان حاضر سوژه وبهانه به دست دشمن دهد ویا موجب اختلاف وتفرقه بین مسلمانان شود شرعاَ حرام است.

معرفی کتاب درباره عید الزهراء : کتاب نهم ربیع خسارت ها، جهالت ها نوشته مهدی مسائلی ،انتشارات وثوق

نویسنده در این کتاب می نویسد: 9ربیع تاریخ قتل خلیفه دوم نیست قتل خلیفه دوم 26 یا 27 ذی الحجه سال 23 هجری بوده وروز کشته شدن عمربن سعد توسط مختار 9 ربیع بوده است که بعد ها به دلیل هم اسم بودن عمربن سعد با خلیفه دوم به (عمر کشون) معروف شد.

از صحت وسقم انتساب این روز به مرگ عمر خلیفه دوم که بگذریم، آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال وگفتار خلاف شرعی است که در بعضی  از این مجالس صورت می گیرد واز ساحت فرد مسلمان وشیعه اهل بیت (ع) به دور است وآن چه بر این نگرانی می افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه (رفع القلم: روزی که در آن گناهی نوشته نمی شود) انجام می گیرد وباعث تفرقه میان مسلمانان می شود وباید ما شیعیان با آگاهی دادن به سایر شیعیان از انجام این اعمال جلوگیری کنیم وبا متابعت وپیروی از پیامبر(ص) واهل بیت (ع)  وپرهیز از گناه دل حضرت زهرا(س) را شاد کنیم.

معرفی تفسیر قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع)تنها امام معصومی که نتوانست به حج برود

 

تنها امام معصومی که نتوانست به حج برود.

امام حسن عسکری (ع) در سن 28 سالگی در سامرا توسط بنی العباس به شهادت رسیدودرمنزل مسکونی خود که اکنون حرم وبارگاه او وپدر وخواهروهمسرش می باشد به خاک سپرده شد .ایشان در پادگان سامرا تحت مراقبت شدید بود تا حدی بر آن حضرت سخت گرفتند که ایشان تنها امام معصومی است که به دلیل سخت گیری های بنی العباس نتوانست به حج برود وبه بعضی شیعیان خود هم پس از بر عهدهگرفتن هزینه سفرشان وکالت می داد تا به نیابت از او به کربلا ( که بر خلاف مکه ومدینه فاصله زیادی با سامرا نداشت  وایشان به علت تحت نظر بودن نمی توانستند بروند)مشرف شوند وقبر جد غریبش  امام حسین (ع) را زیارت کرده واز کربلا برای او تربت حسینی را به سوغات آورند.

تفسیر قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع)

تفسیر امام حسن عسکری (ع) از تفاسیر روایی امامیه،متعلق به قرن سوم هجری است در این تفسیربرخی آیات تاویل شده ، این تفسیر را شاگردان آن  حضرت ابویعقوب یوسف بن محمدبن زیاد وابوالحسن علی بن محمدبن بسار به دستور آن حضرت املاء کرده اند واسترآبادی نیز آن رانقل کرده است.متن این تفسیر تا پایان آیه282 سوره بقره موجود است البته محدث نوری در مستدرک الوسایل اصل کتاب را بیشتر از کتاب فعلی می داند.سلسله سند روایت کتاب نشان می دهد که نقل این تفسیر در میان محدثان وفقهای قم در قرن 4و5 متداول بوده است.

سخنان گهر بار امام حسن عسکری (ع)

بدترین بنده نزد خدا کسی است که دو رو  ودو زبان  داشته باشد، در حضور برادرش او را مدح کند ودرغیابش او را غیبت کند،اگر نعمتی داده شود به او حسد بورزد واگر به چیز بدی مبتلا شود به او خیانت کند.

از نشانه های تواضع سلام کردن برکسی که از کنار او می گذری و نشستن بدون تشریفات در مجلس است.

عبادت به زیاد روزه گرفتن وزیاد نماز خواندن نیست بلکه عبادت به زیاد تفکر کردن است.

با تقواترین مردم کسی است که نزد شبهه بایستد وعابد ترین آن ها کسی است که همه ی واجبات را انجام دهد وزاهدترین آنان کسی است که حرام را ترک کند ومجتهد ترین آن ها کسی است که گناهان را ترک کند.