جمع آوري شبهات دینی و مذهبی دانش آموزان

 

  اداره تکنولوژي و گروه هاي آموزشی متوسطه با توجه به منویّات مقام معظم رهبري در تاریخ7   اسفند 1397 که فرمودند:

"   امروز دشمنان به زوایاي زندگی من و شما ملت انقلابی، با دقت دارند نگاه می کنند که شاید نقطه ضعفی پیدا کنند واز آنجا نفوذ کنند؛ این مناطق نفوذ دشمن را شناسایی کنید، و در مقابل آنها صف آرایی کنید؛ وقت را هدر ندهیم. امروز همه موظفیم، همه مسئولیم ".

  از تمامی همکاران دلسوز و علاقمند که در مدارس دوره ي متوسطه با جدیّت به سوالات دینی، مذهبی و شبهات وارده مشغول پاسخگویی به نسل جوان می باشند، درخواست می شود در صورت تمایل، شبهات (*) مذکور را به تفکیک پایه تحصیلی از طریق لینک های زیر به طور کامل بارگذاري و ارسال نمایند.

لینک دانلود بخشنامه اداره کل

 * شبهه يعنى هر اشكال، پرسش يا ابهامى كه در برداشت‌ها، تحليل‌ها، تصميمات و رفتارهاى مرتبط با سعادت فرد يا جامعه منشأ خطا و اشتباه در شناخت حق از باطل گردد. به  عبارت ديگر شبهه خود را شبيه به حق مى ‌نماياند و راه شناخت حق از باطل را مشكل و افراد را دچار شك و ترديد مى‌كند.

 

پیام قرآنی

یَا اَیَّهَا النّاس اَنتُمُ الفُقَراء اِلَی اللّه  واللّهُ هُوَ الغَنِیّ  الحَمید.        فاطر/15

ای مردم شما فقیران ونیازمندان به خداوند هستید وخداوند تنها بی نیاز ستوده است.

 

فقیر به معنای صحیح کلمه، کسی است که ستون فقراتش شکسته وبرای ایستادن بر پای خویش، توان وامکانی ندارد ومانند کسی که دچارقطع نخاع است، قیام وحرکت او جز با کمک دیگری،نامیسّر است.

بنابراین اگر کسی پنداشت که با تلاش خود به علم یا کمال یا مالی دست یافته است هویت خویش را به فراموشی سپرده است . برای گرفتار نشدن به چنین چیزی هر روز باید بگوییم بحول الله تعالی وقوته اقوم واقعد  نه تنها قیام وقعود که در همه شئون زندگی خویش بی استثنا نیازمند حول وقوه الهی هستیم.

منبع: کتاب صورت وسیرت انسان،آقای جوادی آملی]،ص143

تقسیم وجود از نظر آیت اللّه جوادی آملی

مطلق وجود به چهار دسته تقسیم می شود:

1- وجود ناقص : آن است که با تلاش وکوشش بیرونی ، نصاب استعداد را به دست  می آورد وتعالی می یابد. آدمی که سیر کمال را از جسمانیت وطبیعت، آغاز می کند وتا اوج تجرد تام انسانی پیش می رود در آغاز حرکت از چنین وجودی وچنان کمالی برخوردار است.

2- وجود مکتفی : این وجود نیز ناقص است اما نقص خود را با کوشش درونی جبران می کندونصاب استعداد را از درون خویش به دست می آورد وبسیاری از فرشتگان این گونه اند یعنی بی هیچ نیازی به امور خارجی، درون آنان کافی است که نور علم الهی در آن تجلی کند وتعلیم آنان حاصل شود.

3-وجود تمام :وجودی که ترقی در او راه ندارد وآن چه از کمالات که برای او ممکن است از سوی خداوند یک جا به او عطا شده است . این مقام معلوم به مجردات عقلی که بدء وحشر آنان یکسان است مربوط است.

4- وجود فوق تمام :نه تنها تمام کمالات را ذاتا دارا واز همه نقص ها  ذاتا مبرّاست بلکه ایجاد هر کمال ورفع هر نقص در وجود هر موجوددیگر، به برکت اوست وچنین وجود واحدی منحصر در ذات مقدس ربوبی است.

منبع : کتاب صورت وسیرت انسان در قرآن، آیت آللّه جوادی آملی،ص305

کارگاه برگزار شد

با تشکر از همکاران محترم که در کارگاه پنج شنبه  ششم دی شرکت نمودند.در این کارگاه استاد بوسلیکی به مساله صداقت فردی واجتماعی پرداختند ومضرات دروغ وراه های مبارزه با رذیلت اخلاقی را بیان کردندوبا نشان دادن کلیپ ها وفیلم هایی متنوع راهکارهایی برای آموزش مفاهیم اخلاقی به نسل جدیدبیان کردند ودر پایان به سئوالات همکاران پاسخ دادند.

برگزاری کارگاه حضوری

دبیرخانه قرآنی درنظر دارد کارگاه حضوری با موضوع چگونگی تعلیم فضایل اخلاقی مانند وفای به عهد واز بین بردن رذایل اخلاقی مانند دروغ گفتن به نسل حاضر  را برگزار کند از همکاران محترم دعوت می شود در این کارگاه شرکت نمایند.

زمان: پنج شنبه 97/10/6

ساعت:  10 صبح

مکان : خانه علوم وفنون

پیام قرآنی

اِنَّ الَّذینَ اتَّقَو اِذَا مَسَّهُم طَائفُ مِنَ الشَّیطان تَذَکَّروا فَاِذا هُم مُبصِرون .     اعراف/201

در روایتی در تفسیر عیاشی آمده است که مراد از طائف من الشیطان گناهانی است که انسان قصد انجام آن رامی کند اما با نیروی تقوا متذکر می شود وآن را رها می کند.   (ج8،ص498)

امام صادق (ع) درپاسخ به ابن بصیر درباره این آیه فرمودند: این آیه درباره بنده ای است که تصمیم می گیرد گناهی مرتکب شود ناگهان به یاد خدا می افتد وخودداری می کند.

کافی،ج4،ص230